בלוג לימודי המלווה את לימודיי לתואר שני במגמת "תקשוב ולמידה" בו יתועדו תהליכים, מחשבות, הרהורים, הקשורים בלמידה זו ותרומתם להעשרת עבודתי המקצועית כמורה וכמדריכה.

יום רביעי, 18 באוגוסט 2010

חשיבותו של משוב.

לאחרונה אני נחשפת יותר ויותר לתגובות של אחרים בבלוג שלי, אני שמחה מאוד על כך!!! התייחסות של אחרים למה שאני כותבת יוצר עניין, סקרנות ומפתח דיאלוג, או סוג של רב שיח בנושא.
אני בטוחה שתגובות ומשובים הם כלי מעולה לשיפור ולהתקדמות. מתוך הכרה בחשיבות הנושא החלטתי להקדיש לנושא המשוב פוסט מיוחד.

אפתח פוסט זה בציטוט מתוך דבריו של מרטין בובר: "כל אחד מאיתנו נתון בתוך שיריון. שכמעט אין מרגישים בו עוד מחמת הרגל. יש רגעים, כהרף עין, שחודרים דרכו ומזרזים את הנפש לקבל".

ובכן מהו משוב? משוב-תהליך שבו אדם מגלה לאחר את תפיסותיו והרגשותיו לגבי התנהגות האחר.

כמורה וכסטודנטית אני חשופה רבות למתן משוב ולקבלתו.

מדוע כל כך חשוב לתת משוב? איך נותנים משוב בונה ויעיל? בסוגיות אילו אעסוק הפעם.

במחשבה מעמיקה על הנושא, ומתוך הבנת חשיבותו, ניסיתי לגבש לי מספר כללים בסיסיים למתן משוב.

תנאי מוקדם למתן משוב יעיל ובונה הוא יחסי אימון הדדי בין הנותן והמקבל.

משוב צריך להיות מוצע ולא מוטל.

משוב צריך להתחשב בצרכים של מקבלו.

משוב צריך להיות תאורי ולא הערכתי ושיפוטי.

משוב צריך לבטא ישירות את רגשות נותן המשוב.

המשוב צריך להתמקד בהתנהגות ובעובדות ולא באינטרפטציה שלהם.

המשוב צריך להיות ספציפי ככל האפשר ולא כוללני.

המשוב צריך לתת למקבל חופש בחירה לשינוי ולא להפעיל לחץ לשינוי.

המשוב צריך להתמקד בהתנהגות שהמקבל יכול לשנות.

יש להקפיד על עיתוי הולם-סמוך להתנהגות הנדונה ובהתחשב ברגשות המקבל והנותן.

המשוב צריך להיות מונע ממוטיבציה לעזור למקבלו ולא לפגוע בו.

חשוב להתחיל עם משוב חיובי, להתייחס להתנהגות ולא לאדם.

משוב המוצג באופן נכון אמור לסייע למקבלו, להטיב, לשפר, לבנות, להתקדם - ובכך חשיבותו.

הנחיות לקבלת משוב

הקשב למשוב, אל תנסה מייד לדחות אותו או להתווכח איתו. נסה להבין את המסר המועבר אליך לפני שתגיב.
הקפד שיהיה לך ברור כל משוב הנמסר לך, אל תקפוץ למסקנות ואל תכנס להתגוננות מוקדם מידי.

בדוק את המשוב שקבלת גם עם אנשים אחרים. אל תסמוך על מקור אחד בלבד.

משוב שבו אתה מעוניין ואינך מקבלו- העז ובקש מחבריך.

קבל החלטה מה תעשה כתוצאה מהמשוב שקבלת. קח על עצמך אחריות על ניצול המשוב כמשאב לצמיחה אישית.

הקפד להודות, לתת חיזוק חיובי לנותן המשוב. בכך תבטיח חזרה על המאמץ שנדרש מנותן המשוב.

מצפה לשמוע את תגובתכם לפוסט זה!!!

ירושלים- מסע בזמן.






ובכן מה לירושלים ולבלוג שלי???
הפוסט השבועי שלי מוקדש הפעם, להצגת האינטראקציה, שתוכננה במשותף ע"י חנה גוטמן ,חברתי לקורס, ועל ידיי. האינטראקציה נבנתה במסגרת הקורס של גלית בן צדוק-"עקרונות בפיתוח סביבות למידה מתוקשבות".
שמה של האינטראקציה מעיד על תוכנה - "ירושלים - מסע בזמן". מטרתה - הכרתם של אתרים משמעותיים בהסטוריה של ירושלים ושיוכם לתקופות הסטוריות, על פני ציר הזמן.
מנסיוני העשיר בעבודה עם ילדים נוכחתי לדעת שרבים מהם מתקשים בהבנת רצף היסטורי של תקופות, הם אינם מצליחים לשייך ארועים הסטוריים לתקופות היסטוריות.
ובכן מה קדם למה בהיסטוריה? זו השאלה?
להמחשת סוגיה זו תוכנן המשחק הלימודי. המשחק עוסק בהכרת אתרים נבחרים בירושלים, כשכל אתר מסמל תקופה.
מדוע דווקא ירושלים? כי במשך 3000 שנות קיומה התרחשו בה ארועים היסטוריים רבים, לכן עיר זו היא הבחירה האוטלימטיבית להסביר את סוגיית הזמן.
כדי ליצור מוטיבציה, עניין וסקרנות המאפיינים משחק לימודי - בנינו סיפור מסגרת על טיול משותף באתרי ירושלים, שעורכים שניים - נער וחוצן. השניים מסיירים וירטואלית בחמישה אתרים נבחרים: עיר דוד, הכותל המערבי, משכנות שאננים, הכנסת ובית המשפט העליון. כל אתר מייצג תקופה ופרק שונה בהיסטוריה של העיר(לפני הספירה, אחריה, לפני קום המדינה ואחריה)
מטרות האינטראקציה: 1.התלמיד יכיר אתרים משמעותיים וסמליים בירושלים על ההיסטוריה שלהם.

2. התלמיד יכיר וידע את מיקומם הגאוגרפי של אתרים אילו.

מושגים שירכשו: ציר זמן, לפני הספירה, אחרי הספירה, לפני קום המדינה, לאחר קום המדינה, יציאה מהחומות.

מיומנויות שירכשו: התמצאות במרחב הזמן, הכרת רצף היסטורי של תקופות- קושי ידוע בהוראת הנושא.

בתהליך תכנון האינטראקציה הושקעו שעות רבות של חשיבה ותכנון. זהו ,כאמור, משחק לימודי בעל שני שלבים. כאשר לכל שלב מבנה קבוע.
שלב א'- על המסך תופיעה מפת העיר, ועליה סימון האתרים הנבחרים. השחקן בוחר אתר בו ירצה לסייר. הוא יצפה בסרטון על האתר, ממנו ישאב את המידע שלו. הסרטון ישולב בתפאורה של חומת ירושלים. במהלך הצפיה יופיעו על אבני החומה משפטים ומסיחים הקשורים לאתר וכאילו שאינם קשורים אליו. עליו יהיה לגרור משפטים מתאימים ולשבצם בתיבות המיועדות לכך. בסיום שיבוץ כל חמשת המשפטים יזכה המשחק בתעודת "מדריך מצטיין לאתר..."

שלב ב'- שיבוץ תמונות האתרים על פני ציר הזמן וקבלת משוב בדמות: "מדריך מצטיין לירושלים".
מעולם לא שערתי, שבתכנון איטראקציה יש להשקיע מחשבה רבה כל כך. רק לאחר התנסות זו גילתי עד כמה חשוב בתהליך התכנון לרדת לפרטי פרטים, לראות בראייה כוללת את כל האפשרויות העומדות על הפרק ולבדוק אותן אחת לאחת. לשקול מה יקרה במצב של הצלחה או במצב של אי הצלחה, לדייק בניסוח הנחיות, לתת משוב, לעודד, או אפילו לאפשר לפרוש במהלך הפעילות.
לאפשר ביצוע פעילות בזמן מדוד, בכדי להכניס עניין ותחרותיות למשחק. להמציא סיפור מסגרת לייצירת גירוי ועניין. מעולם לא העלתי בדעתי שבתהליך אינטראקציה שותפים פרט למתכנן איש התוכן, גם גרפיקאי ומתכנת. אני בטוחה כי בזכות התנסות מרתקת ויצירתית זו, בעבודת צוות, הועשרתי בכלים לבחינת סוגי אינטראציות שונות בתהליך לימודי.

פעולת תיכנון ובניית האינטראקציה שאבה ממני אינרגיות רבות והפעילה יצירתיות. מסך הוליד מסך ולמשחק נוצרו חיים שלו. אני חייבת לציין, שבפעילות זו חשובה מאוד עבודת הצוות, וההפרייה ההדדית.

לסיכום, כשאני מתבוננת בתוצר הסופי שנולד באהבה רבה, אני מתמלאת בגאווה ובהרגשת סיפוק.