בלוג לימודי המלווה את לימודיי לתואר שני במגמת "תקשוב ולמידה" בו יתועדו תהליכים, מחשבות, הרהורים, הקשורים בלמידה זו ותרומתם להעשרת עבודתי המקצועית כמורה וכמדריכה.

יום רביעי, 12 בינואר 2011

ב"נעלי קולומבוס" - חוויה של סביבת למידה דגיטלית.













בשעור של ד"ר אלון הסגל הצגנו חברותיי: חנה, לי, מיכל ואנוכי אפיון של סביבת למידה דגיטלית. הסביבה יצרה הדמיה של מציאות מדומה המציגה את מסעו של קולומבוס לגילוי אמריקה. מטרת הפעילות שלנו היתה שהתלמיד יחווה, ב"נעלי קולומבוס" את מסעו, ילמד תוך כדי כך על התקופה ומאפייניה, יתמודד עם פתרון בעיות ויעבוד בשיתוף עם חבריו על מנת לפותרן.

חזרנו בזמן אל המאה ה-15 .ליתר דיוק אוגוסט 1498 . קולומבוס, לאחר מאמצי שכנוע רבים קיבל מהמלך פרדיננד והמלכה איזבלה מלכי ספרד, כתב מינוי בו הם נתנו הסכמתם לממן לו מסע של שלוש ספינות כשעל סיפונו כ- 90 אנשי צוות כדי לגלות דרך קצרה יותר למזרח האקזוטי. התלמיד המגלם את דמותו של קולומבוס חווה במסעו דילמות, חוויות קוליות וויזואליות. הסטואציה מתרחשת על פני מפת העולם, בין ספרד למרכז אמריקה כשהמצלמה משוטטת בזום אוט על האזור הגאוגרפי ובזום אין, על ההתרחשות בתחנה ספציפית. בכל תחנה הוצגה בפני התלמיד דילמה מחשבתית, או דילמה מוסרית ועליו להחליט כיצד לפעול. אם ענה נכון הוא מתוגמל ע"י מעבר לתחנה הבאה , לא הצליח הוא חוזר לתחנה הקודמת. דוגמה לדילמה שהוצגה - באילו אמצעים ניתן היה לשמר מזון לאורך זמן? (להזכירכם, בתקופה זו לא הומצאו עדיין אמצעי קירור) בכדי לענות על דילמה זו עמדו בפני המשחק צרור עצות המקשרות אותו למקורות מידע ואפשרות להיוועץ בחבריו ע"י שימוש בצ'אט כתוב, או קולי.


תכנון סביבת למידה חוויתית זו מאפשרת לי לסקור בהרחבה את יתרונותיה של סביבה מתוקשבת.

ובכן זוהי סביבה למידה המאפשרת ללומד להשתמש בעושר רב של חושים. ובכך היא עונה לשונות בין הלומדים. היא דינמית מוחשית, מתפתחת ומשתנה. הסביבה מספקת מצבים לניסוי וטעיה, מאפשרת למידה רב תחומית, כמו: גאוגרפיה, הסטוריה, ניווט ימי, אסטרונמיה. היא מאפשרת חזרה בזמן ושיחזור חוויה שהתרחשה בעבר שוב ושוב. היא מעודדת אינטראקציה, שיתופיות, עבודת צוות, פתרון בעיות משותף, ויצירת תובנות משותפות- מה שמוגדר כ"חכמת ההמון". אכן, אין לי ספק שלסביבה דגיטלית הרבה מאוד יתרונות על פני למידה מסורתית. ניצול נכון שלה מאפשר אינטראקציה בין לומדים,שהיא כשלעצמה חשובה ביותר( עלינו לזכור שלעיתים הדינמיקה בין האנשים חשובה לא פחות מאשר המטרה שלשמה הם התכנסו). היא תורמת להבניית ידע, ללמידת חקר וגילוי, חוויתית וסוחפת.