בלוג לימודי המלווה את לימודיי לתואר שני במגמת "תקשוב ולמידה" בו יתועדו תהליכים, מחשבות, הרהורים, הקשורים בלמידה זו ותרומתם להעשרת עבודתי המקצועית כמורה וכמדריכה.

יום שישי, 9 ביולי 2010

טכנולוגיה בשרות ההוראה - זוהי חובתינו!!!

הסרטון הבא ימחיש בפניכם את הצורך בשינוי דרכי הוראה.

לחצו על הסרטון וצפו בו בהנאה.


"האם שאלתם את עצמכם מדוע תלמידים אינם אוהבים את בית הספר? נכון הם אוהבים את המפגשים החברתיים את ההפסקות... אך לא את השיעורים.

אני כמורה מרבה לשאול את עצמי למה???

התשובות שלי לכך רבות, אתייחס לחלק מזערי מהן.

  • הנושאים הנלמדים אינם מעניינים אותם.

  • דרך ההוראה משעממת.

  • בתהליך ההוראה התלמיד פסיבי, לא מעורב, הוא לא נדרש להפעיל את המוח ולבצע חשיבה.

חבל!!! כי אפשר גם אחרת!!!

בפוסט זה אנסה לטעון כי שינוי בדרך ההוראה והפיכתה למעניינת יותר, מאתגרת ופעילה, תיצור מוטיבציה ועניין אצל תלמידינו. עלינו לזכור שילדים מטבעם סקרניים. חובה עלינו כמורים ליצור אצלם אתגר ומעורבות, שהם כה חיוניים ללמידה ובכך לפתח את כישוריהם. הילדים גדלים בעולם טכנולוגי, מחוברים לרשת, חשופים למידע עשיר ומגוון. אם לא נשכיל לשלב עולם זה בתהליכי למידה נהפוך לבלתי רלוונטיים.

נכון להיום, בית הספר עדיין מלמד בשיטות ישנות של שינון, חזרה, שעורים פרונטליים, המורה הוא מקור הידע, הלמידה מסתיימת בהשמע הצלצול. זה פשוט לא מתאים יותר.

שימוש בטכנולוגיה, מחשבים, לוח חכם, יישומי ווב2, יצרו את חיבור עם העולם הכל כך מוכר לילד. תיכנון שעורים שיש בהם שילוב של הדמיות וסרטונים יצרו גירוי, הנאה ותחושת מעורבות אצל הלומדים. צפיה בצבעים, שמיעת הקולות, יעשירו את חווית הלמידה ויספקו ללומד גירוי אינטלקטואלי. למידה מסוג זה תיצור אינטראקציה בין הלומד לתוכן ובין הלומד ללומדים אחרים. תאפשר חקר הנושא לעומק. תפתח דלת למעבדות שונות בארץ ובעולם, תחשוף את הלומד למורים אחרים במקומות שונים, לניסויים אחרים. תהדק שיתוף פעולה בין לומדים שונים ותיצור הפרייה והעשרה של כל המשתתפים בתהליך הלמידה.

האם אפשר אחרת היום??? בודאי שלא!!!

לא יתכן להכין תלמיד לתפקד בעולם המחר בעזרת כלים של האתמול.

4 תגובות:

  1. "צפיה בצבעים, שמיעת הקולות, יעשירו את חווית הלמידה ויספקו ללומד גירוי אינטלקטואלי."
    אני לא בטוח שגירוי חיצוני (צבעים, קולות וכו') יביא לגירוי אינטלקטואלי. וגם אם כן, הרי רף הריגוש והגירוי ישתנה וידרש עם הזמן גירוי חזק יותר ואז מה יעשו ? יחפשו טכנולוגיה אחרת ?
    הגישה של לגשת לחינוך של הילד באמצעות הכלים שהוא מכיר ושולט בהם היא לא בהכרח נכונה. נראה כי אנשי החינוך ויתרו על השיטות המסורתיות ובהעדר שיטות חדשות מאמצים את הכלים הטכנולוגים של הילדים ומציגים את העניין כשיטה חדשה שעובדת ולראיה - הילדים מתלהבים ממנה. לפעמים טכנולוגיה חדשנית ומלהיבה מסתירה במגוון האפקטים החזותיים שלה שיטת הוראה ישנה או בכלל העדר שיטה.

    השבמחק
  2. i Teacher שלום,
    אל נשכח שהטכנולוגיה היא רק אמצעי ליצירת שינוי. ללא פדגוגיה מתאימה לא יתחולל כל שינוי.
    גילה

    השבמחק
  3. תגובה זו הוסרה על ידי המחבר.

    השבמחק
  4. עינת,
    תודה על תגובתך!
    הדוגמה האישית שהזכרת, שוב מחזקת את הטיעון שיש לאמץ טכנולוגיה בתהליכי הוראה ולמידה כיוון שהדור הצעיר חי אותה בחיי היום יום שלו. זה נראה לו טבעי וברור...
    בהצלתה, גילה

    השבמחק