בלוג לימודי המלווה את לימודיי לתואר שני במגמת "תקשוב ולמידה" בו יתועדו תהליכים, מחשבות, הרהורים, הקשורים בלמידה זו ותרומתם להעשרת עבודתי המקצועית כמורה וכמדריכה.

יום שבת, 10 ביולי 2010

לומדים פונקציות בעזרת הטלפון הסלולרי.



בשיעור של ד"ר חגית מישר- טל "שילוב טכנולוגיות תקשוב ולמידה: הבטים בינלאומיים"

נזרקה לחלל האויר אמירה, שבמקומות דלי אמצעים יוכל הטלפון הסלולרי להחליף את המחשב, בתהליכי הוראה ולמידה. וזאת בשל מספר סיבות: הוא זמין, רוב התשתיות קיימות בעולם, והוא זול יותר ממחשב. המשכתי להרהר באמירה זו והשתעשעתי ברעיון, שפערים דגיטליים רבים יוכלו להצטמצם בזכות אותו מכשיר פלאים.

והנה ניתקלתי בכותרת מרתקת: "לומדים מתמטיקה בסלולרי" כמורה למתמטיקה מיד הסתקרנתי...

הטלפון הסלולרי, שנחשב בעיני אנשי חינוך רבים למפגע, משמש אמצעי הוראה מהמעלה הראשונה? היתכן??? מסתבר שכן!!!

מניסוי שנערך זו השנה השלישית בשתי חטיבות ביניים- אחת בנצרת שנקריאת "נזירות המושיע" והשניה "מועאוויה" שבכפר מועאוויה בוואדי ערה.

הניסוי התאפשר הודות ליישומים של סביבת למידה סלולרית שפותחו במכון לחקר אלטרנטיבות בחינוך בפקולטה לחינוך באוניברסיטת חיפה.

בשנה הראשונה לניסוי נבחרו בכל בית ספר כ-20 תלמידי כיתות ט' בעלי טלפונים סלולריים מדור 3, שאליהם אפשר להוריד את האפליקציות הנחוצות לניסוי. התלמידים לא נבחרו על בסיס יכולתם המתמטית. בשנה השנייה השתתפה בניסוי כיתה ט' אחת שלמה מכל בית ספר והשימוש בטלפונים הסלולריים נעשה במסגרת השיעורים הרגילים, בתוך הכיתה ומחוצה לה. "הרעיון" מסביר ד"ר וגיה דאהר מפעיל הניסוי, היה להמחיש לתלמידים את מושג הפונקציה באמצעות מניפולציה על גרף. לדעתו התגלית החשובה ביותר של הניסוי היא שהטלפון הסלולרי הוא אמצעי הוראה רב השפעה דווקא מחוץ לכותלי כיתה:"הוא מאפשר לתלמידים ללמוד מתמטיקה תוך כדי מילוי מטלות יום יומיות. כאשר הם יוצאים החוצה, מגדירים תופעות ומציגים אותן באמצעות צג הטלפון, הם מבינים למה צריכים את המתמטיקה, ולמה הם צריכים ללמוד אותה".

הראיה להצלחת הניסוי היא שבכל בית ספר שהשתתף בו, מעוניינים המנהלים והמורים להמשיך להפעילו גם השנה הבאה.

לדעת המורים והמנהלים, נוצרה חווית למידה חיובית, ניתן להפוך בעזרתו את המתמטיקה מדבר אבסטרקטי לדבר מוחשי. נוצרה תקשורת יעילה בין המורה לתלמיד, נושא חשוב בתהליכי למידה. התלמיד פעל כחוקר. האווירה בכיתה היתה נינוחה יותר. התלמידים עסקו בתופעות מהחיים ונתנו להן ייצוג ויזואלי, לדוגמה הם עקבו אחר תנועת מכוניות בכביש ותארו אותה בגרף. גם תלמיד שלא נכח בשיעור יכול היה להשתתף. התלמידים חוו למידה שונה.

העבודה בסביבת הסלולרי יכולה לפתח חשיבה יצירתית וחקירה אותנטית של המתמטיקה. אל לנו לשכוח עובדה חשובה, הכל תלוי במוטיבציה ובהכשרה של המורה. כי הוא נדרש להרבה מאוד השקעה בהכנת חומרי הלמידה כדי שיתאימו לפדגוגיה החדשה.

אני אמשיך לעקוב אחרי ניסוי זהו. כולי תקווה, שתבדק גם הסוגיה - איך למידה בעזרת סלולרי משפיעה על חשיבת התלמידים והישגיהם הלימודיים?

תוצאות מספקות בניסוי זה יחשפו את המורים והתלמידים לכלי טכנולוגי נוסף זמין ונוח לשרות ההוראה.

9 תגובות:

  1. אחת מסביבות העבודה האישיות שאני מעודד את התלמידים שלי להשתמש בהן היא בנייד.
    אין מאחורי מחקר. אני פשוט עושה זאת מספר שנים ומשפר ע"פ המשוב והצרכים המשתנים של התלמידים.

    הסבר נוסף אפשר למצוא בסרטון על iStudent - סביבת עבודה אישית לסטודנט:

    http://www.youtube.com/watch?v=JfstaWi5E6s

    אגב, את האפליקציה הדומננטית בלמידה ניתן להוריד בחינם:
    http://www.math4mobile.com/

    אשמח גם אני לראות את תוצאות הניסוי. מאמין שנוכל ללמוד ממנו רבות.

    השבמחק
  2. i Teacher שלום,
    תודה על ההפנייה והקישור לאפליקציה.
    אשמח לשמוע מניסיונך על השימוש בסלולרי כסביבת עבודה.
    בברכה
    גילה

    השבמחק
  3. גילה!
    אכן ניסוי מעניין. לדעתי שילוב הטלפון הסלולרי כסביבת למידה הוא אמצעי נוסף לגיוון באמצעי הוראה. איזה עוד שימושים יכולים להיעשות בו? האם רק בתחום המתמטיקה ? או גם בתחומי דעת אחרים ? מהם המגבלות הטכניות שלו ? מה תפקיד המורה ? שאלות למחשבה.

    השבמחק
  4. גילה,
    תיארת ניסוי מעניין וחשוב.
    שימוש בטלפון הסלולרי ככלי טכנולוגי בהוראה, יכול לפתור בעיות רבות במקומות דלי אמצעים.
    צריך לחשוב היטב על השימושים והיעילות להוראה- אילו תכנים ניתן לפתח בעזרתו ומה הערך המוסף שלו לתהליכי ההוראה.
    הנושא מעניין משום שבניגוד למחשב נייד, טלפון סלולרי קיים וזמין לרוב התלמידים.
    דורית

    השבמחק
  5. גילה שלום, שמי אביבית שלום והנני לומדת במחלקה לניהול וארגון מוסדות חינוך ובמסגרת הלימודים בקור של ד"ר גליה קורץ אני נחשפת לעולם הטכנולוגיה שעד כה הייתי "בור ועם הארץ" בנושא שתמיד הפחיד אותי ולא התעניינתי , אך היום הן בשיעורים וממה שכתבת אני לומדת ונחשפת לדברים מדהימים שאפילו לא ידעתי על קיומם, והפלאפון "כמזיק" בשיעור ניתן היום להוסיף לו מימד חיובי נוסף!! אז כל פעם אני לומדת שאסור לשלול את "החדש" אלא "לנצלו" למטרותינו !! אביבית שלום

    השבמחק
  6. אביבית,
    הטכנולוגיה מתקדמת בצעדי ענק, אסור לנו במיוחד כמורים להשאר מאחור, כי אחרת נהיה בלתי רלוונטים לתלמידינו. אני בטוחה, שככל שתלמידי ותחשפי יותר ליכולות הטכנולוגיה תגלי עולם מרתק ומעניין.
    בהצלחה, גילה

    השבמחק
  7. גילה שלום
    שמי רגינה וינשטיין ואני לומדת לתואר שני מניהול מערכות ארגון.
    תארת ניסוי מאד מעניין, אף פעם לא חשבתי שניתן לשלב טלפון סלולרי כחלק מלמידה.
    תודה לך על המידע החדש שקיבלתי.
    רגינה

    השבמחק
  8. חסאן חטיב
    נושא חדש ומעניין,לומדים פונקציות בעזרת הטלפון הסולולרי.עוד אמצעי טכנולוי שניתן לממש בבתי ספר וזה יתן מוטיבציה להצלחה .
    מאחל לך הצלחה

    השבמחק
  9. לרגינה וחאסן,
    שמחתי לשמוע את תגובותיכם.
    בהצלחה בהמשך דרכיכם!
    גילה

    השבמחק