בלוג לימודי המלווה את לימודיי לתואר שני במגמת "תקשוב ולמידה" בו יתועדו תהליכים, מחשבות, הרהורים, הקשורים בלמידה זו ותרומתם להעשרת עבודתי המקצועית כמורה וכמדריכה.

יום חמישי, 27 בינואר 2011

רגע לפני סיום...

רגע לפני סיום הסמסטר האחרון, בעיצומם של המבחנים ועבודות הסיכום אני עוצרת לרגע כדי לעשות חשבון נפש ולבדוק במה הלמידה העשירה אותי ושינתה את תפיסת עולמי המקצועית?

כשאני מתבוננת אחורה אני נזכרת בהרבה מאוד פדגוגיה. נחשפתי לתאוריות חינוכיות שבחלקן חדשות ובחלקן הגדול מוכרות וידועות לי. תאוריות שאפיינו ומאפינות עד עצם היום הזה את המערכת הגדולה והמורכבת- מערכת החינוך. התאוריה החינוכית שהתחברתי אליה במיוחד היא התאוריה הקונסטרוקטיביסטית, שכל כך מתאימה לפדגוגיה המתוקשבת. כי היא מאפשרת "למידה טובה"- למידה מבוססת הנעה פנימית, סקרנות ועניין ולכן היא מניבה הבנה של הנושאים הנלמדים. יעודה של הפדגוגיה המתוקשבת הוא לממש תפיסות פדגוגיות מתקדמות על הוראה, למידה, ידע, תפקיד המורה, תפקיד ביה"ס. הבנה של מבנה הידע האנטוגנטי והפילוגנטי, שמסתמכת על מחקרים חדשניים על מבנה המוח, תהליכי הלמידה, זכירה והבנה המתרחשים בו, והגנום האנושי.
אין לי ספק כי ההוראה חייבת להשתנות, אין עוד מקום למורה כמקור ידע. כי הידע הוא אינסופי... על קובעי המדיניות להחליט מהם הנושאים הרלוונטיים ממצבור הידע האנושי בדיספלינה מסויימת, אותם יש ללמד את התלמידים ובעיקר איך לצייד את התלמידים במיומנויות חיפוש, מיון, עיבוד מידע, ניתוח, מיזוג והסקת מסקנות, כדי שיוכלו לבנות את הידע בעצמם.

ככל שאני מעמיקה לדון ולחשוב על הנושאים הללו, אני משוכנעת יותר ויותר כי הפדגוגיה המתוקשת מספקת התנסויות לתהליכי הבניית ידע. מאפשרת לראות נושאים מנקודות מבט שונות, ממקדת את הלמידה בהקשר הרלוונטי, מעודדת את ה"בעלות" של התמידים על תהליך הלמידה וכמובן מאפשרת ייצוגי ידע בדרכים שונות ומגוונות, בכך נותנת מענה לשונות הבינאישית. אמצעי התקשוב מאפשרים לעשות את כל הדברים הללו ואף יותר. לכן הרציונאל של שימוש בתקשוב בבית הספר הוא לא טכנולוגי אלא פדגוגי.
ובכך בעצם הועשרתי. אם קודם לכן היתה זו איטואיציה שיש לזרום עם הקדמה ולהחדירה בכל דרך גם לבתי הספר, היום יש לכך צידוק פדגוגי, שהתגבש והתעצם בזכות הלמידה. כל קורס וקורס הוסיף נדבח נוסף חיזק וגיבש את דעתי המקצועית.
אולם לא רק בפדגוגיה הועשרתי אלא גם בטכנולוגיה. נחשפתי לשימוש בויקי, כדרך למידה שיתופית. התנסתי בחוויה האתגרית של בניית יחידת לימוד מתוקשבת. פתחתי בלוג לימודי המתעד את התפתחותי המקצועית, בניתי משחקים מתוקשבים ויצרתי סביבת למידה מתוקשבת. מכל התנסות כזו הרווחתי המון והעשרתי את נסיוני בחוויות מרתקות ובתובנות חדשות ומעניינות, אותן אקח לעולמי המקצועי והאישי. אכן זכיתי!!!