בלוג לימודי המלווה את לימודיי לתואר שני במגמת "תקשוב ולמידה" בו יתועדו תהליכים, מחשבות, הרהורים, הקשורים בלמידה זו ותרומתם להעשרת עבודתי המקצועית כמורה וכמדריכה.

יום רביעי, 18 באוגוסט 2010

ירושלים- מסע בזמן.






ובכן מה לירושלים ולבלוג שלי???
הפוסט השבועי שלי מוקדש הפעם, להצגת האינטראקציה, שתוכננה במשותף ע"י חנה גוטמן ,חברתי לקורס, ועל ידיי. האינטראקציה נבנתה במסגרת הקורס של גלית בן צדוק-"עקרונות בפיתוח סביבות למידה מתוקשבות".
שמה של האינטראקציה מעיד על תוכנה - "ירושלים - מסע בזמן". מטרתה - הכרתם של אתרים משמעותיים בהסטוריה של ירושלים ושיוכם לתקופות הסטוריות, על פני ציר הזמן.
מנסיוני העשיר בעבודה עם ילדים נוכחתי לדעת שרבים מהם מתקשים בהבנת רצף היסטורי של תקופות, הם אינם מצליחים לשייך ארועים הסטוריים לתקופות היסטוריות.
ובכן מה קדם למה בהיסטוריה? זו השאלה?
להמחשת סוגיה זו תוכנן המשחק הלימודי. המשחק עוסק בהכרת אתרים נבחרים בירושלים, כשכל אתר מסמל תקופה.
מדוע דווקא ירושלים? כי במשך 3000 שנות קיומה התרחשו בה ארועים היסטוריים רבים, לכן עיר זו היא הבחירה האוטלימטיבית להסביר את סוגיית הזמן.
כדי ליצור מוטיבציה, עניין וסקרנות המאפיינים משחק לימודי - בנינו סיפור מסגרת על טיול משותף באתרי ירושלים, שעורכים שניים - נער וחוצן. השניים מסיירים וירטואלית בחמישה אתרים נבחרים: עיר דוד, הכותל המערבי, משכנות שאננים, הכנסת ובית המשפט העליון. כל אתר מייצג תקופה ופרק שונה בהיסטוריה של העיר(לפני הספירה, אחריה, לפני קום המדינה ואחריה)
מטרות האינטראקציה: 1.התלמיד יכיר אתרים משמעותיים וסמליים בירושלים על ההיסטוריה שלהם.

2. התלמיד יכיר וידע את מיקומם הגאוגרפי של אתרים אילו.

מושגים שירכשו: ציר זמן, לפני הספירה, אחרי הספירה, לפני קום המדינה, לאחר קום המדינה, יציאה מהחומות.

מיומנויות שירכשו: התמצאות במרחב הזמן, הכרת רצף היסטורי של תקופות- קושי ידוע בהוראת הנושא.

בתהליך תכנון האינטראקציה הושקעו שעות רבות של חשיבה ותכנון. זהו ,כאמור, משחק לימודי בעל שני שלבים. כאשר לכל שלב מבנה קבוע.
שלב א'- על המסך תופיעה מפת העיר, ועליה סימון האתרים הנבחרים. השחקן בוחר אתר בו ירצה לסייר. הוא יצפה בסרטון על האתר, ממנו ישאב את המידע שלו. הסרטון ישולב בתפאורה של חומת ירושלים. במהלך הצפיה יופיעו על אבני החומה משפטים ומסיחים הקשורים לאתר וכאילו שאינם קשורים אליו. עליו יהיה לגרור משפטים מתאימים ולשבצם בתיבות המיועדות לכך. בסיום שיבוץ כל חמשת המשפטים יזכה המשחק בתעודת "מדריך מצטיין לאתר..."

שלב ב'- שיבוץ תמונות האתרים על פני ציר הזמן וקבלת משוב בדמות: "מדריך מצטיין לירושלים".
מעולם לא שערתי, שבתכנון איטראקציה יש להשקיע מחשבה רבה כל כך. רק לאחר התנסות זו גילתי עד כמה חשוב בתהליך התכנון לרדת לפרטי פרטים, לראות בראייה כוללת את כל האפשרויות העומדות על הפרק ולבדוק אותן אחת לאחת. לשקול מה יקרה במצב של הצלחה או במצב של אי הצלחה, לדייק בניסוח הנחיות, לתת משוב, לעודד, או אפילו לאפשר לפרוש במהלך הפעילות.
לאפשר ביצוע פעילות בזמן מדוד, בכדי להכניס עניין ותחרותיות למשחק. להמציא סיפור מסגרת לייצירת גירוי ועניין. מעולם לא העלתי בדעתי שבתהליך אינטראקציה שותפים פרט למתכנן איש התוכן, גם גרפיקאי ומתכנת. אני בטוחה כי בזכות התנסות מרתקת ויצירתית זו, בעבודת צוות, הועשרתי בכלים לבחינת סוגי אינטראציות שונות בתהליך לימודי.

פעולת תיכנון ובניית האינטראקציה שאבה ממני אינרגיות רבות והפעילה יצירתיות. מסך הוליד מסך ולמשחק נוצרו חיים שלו. אני חייבת לציין, שבפעילות זו חשובה מאוד עבודת הצוות, וההפרייה ההדדית.

לסיכום, כשאני מתבוננת בתוצר הסופי שנולד באהבה רבה, אני מתמלאת בגאווה ובהרגשת סיפוק.











3 תגובות:

  1. אכן, גילה התוצר שיצרנו ממלא סיפוק. התחלנו במקום לא ברור ועם המון התלבטויות, גישושים ושינויים, עד שהגענו לתוצר הסופי. חבל שהמשחק נשאר רק בשלב התיכנון. מי יודע, אולי ביום מן הימים הוא יקרום עור וגידים, לטובת המטרות החשובות שהצבנו כשתיכננו אותו: 1. להפגיש את השחקן-הלומד עם אתרים שונים בירושלים, בעלי חשיבות היסטורית לצד מוסדות השלטון במדינת ישראל. 2. התייחסות לעובדה שבירושלים אתרים שונים, המייצגים תקופות שונות בהיטוריה, וכי למרות היות חלקם בני למעלה מ- 3000 שנה- אנו יכולים לבקר בהם כאן ועכשיו, תוך יכולת שיוכם לתקופתם ההיסטורית.
    כפי שציינת, עבודת הצוות ושיתוף הפעולה הם שתרמו למשחק "ירושלים- מסע בזמן" להיות מה שהוא ועל כך- תודה. נהניתי מאד לעבוד איתך!

    השבמחק
  2. חנה,
    אהבתי את תגובתך וכמובן את שיתוף הפעולה בנינו. אין מה לומר אנחנו "צוות לעניין".
    מצטרפת לתקוותך ,שהתכנון שלנו יקרום עור וגידים וכולם יוכלו להנות מהתוצר הסופי שיצרנו.
    אין לי ספק שללא עבודת הצוות שלנו לא היינו מגיעות לתוצר כה מעניין,מושך, מהנה וערוך בטוב טעם.

    השבמחק
  3. גילה,
    האינטראקציה שיצרתן נהדרת! התרשמתי מאוד כשהצגתם אותה בשיעור. מצטרפת אליך ואל חנה ומקווה שהאינטראקציות של כולנו יקרמו עור וגידים וישמשו את התלמידים ללמידה יעילה ומעשירה וכמובן- אחת וחווייתית.
    בהצלחה!
    דורית

    השבמחק