בלוג לימודי המלווה את לימודיי לתואר שני במגמת "תקשוב ולמידה" בו יתועדו תהליכים, מחשבות, הרהורים, הקשורים בלמידה זו ותרומתם להעשרת עבודתי המקצועית כמורה וכמדריכה.

יום רביעי, 18 באוגוסט 2010

חשיבותו של משוב.

לאחרונה אני נחשפת יותר ויותר לתגובות של אחרים בבלוג שלי, אני שמחה מאוד על כך!!! התייחסות של אחרים למה שאני כותבת יוצר עניין, סקרנות ומפתח דיאלוג, או סוג של רב שיח בנושא.
אני בטוחה שתגובות ומשובים הם כלי מעולה לשיפור ולהתקדמות. מתוך הכרה בחשיבות הנושא החלטתי להקדיש לנושא המשוב פוסט מיוחד.

אפתח פוסט זה בציטוט מתוך דבריו של מרטין בובר: "כל אחד מאיתנו נתון בתוך שיריון. שכמעט אין מרגישים בו עוד מחמת הרגל. יש רגעים, כהרף עין, שחודרים דרכו ומזרזים את הנפש לקבל".

ובכן מהו משוב? משוב-תהליך שבו אדם מגלה לאחר את תפיסותיו והרגשותיו לגבי התנהגות האחר.

כמורה וכסטודנטית אני חשופה רבות למתן משוב ולקבלתו.

מדוע כל כך חשוב לתת משוב? איך נותנים משוב בונה ויעיל? בסוגיות אילו אעסוק הפעם.

במחשבה מעמיקה על הנושא, ומתוך הבנת חשיבותו, ניסיתי לגבש לי מספר כללים בסיסיים למתן משוב.

תנאי מוקדם למתן משוב יעיל ובונה הוא יחסי אימון הדדי בין הנותן והמקבל.

משוב צריך להיות מוצע ולא מוטל.

משוב צריך להתחשב בצרכים של מקבלו.

משוב צריך להיות תאורי ולא הערכתי ושיפוטי.

משוב צריך לבטא ישירות את רגשות נותן המשוב.

המשוב צריך להתמקד בהתנהגות ובעובדות ולא באינטרפטציה שלהם.

המשוב צריך להיות ספציפי ככל האפשר ולא כוללני.

המשוב צריך לתת למקבל חופש בחירה לשינוי ולא להפעיל לחץ לשינוי.

המשוב צריך להתמקד בהתנהגות שהמקבל יכול לשנות.

יש להקפיד על עיתוי הולם-סמוך להתנהגות הנדונה ובהתחשב ברגשות המקבל והנותן.

המשוב צריך להיות מונע ממוטיבציה לעזור למקבלו ולא לפגוע בו.

חשוב להתחיל עם משוב חיובי, להתייחס להתנהגות ולא לאדם.

משוב המוצג באופן נכון אמור לסייע למקבלו, להטיב, לשפר, לבנות, להתקדם - ובכך חשיבותו.

הנחיות לקבלת משוב

הקשב למשוב, אל תנסה מייד לדחות אותו או להתווכח איתו. נסה להבין את המסר המועבר אליך לפני שתגיב.
הקפד שיהיה לך ברור כל משוב הנמסר לך, אל תקפוץ למסקנות ואל תכנס להתגוננות מוקדם מידי.

בדוק את המשוב שקבלת גם עם אנשים אחרים. אל תסמוך על מקור אחד בלבד.

משוב שבו אתה מעוניין ואינך מקבלו- העז ובקש מחבריך.

קבל החלטה מה תעשה כתוצאה מהמשוב שקבלת. קח על עצמך אחריות על ניצול המשוב כמשאב לצמיחה אישית.

הקפד להודות, לתת חיזוק חיובי לנותן המשוב. בכך תבטיח חזרה על המאמץ שנדרש מנותן המשוב.

מצפה לשמוע את תגובתכם לפוסט זה!!!

4 תגובות:

  1. ביקרתי בבלוגך ונהנתי מאוד. אכן העלית דברים חשובים ונכונים. בהחלט הוראה בשילוב טכנולגיה מתקדמת ייראו אחרת וירגישו אחרת לתלמידיםולנו כמורים .
    יישר כוח.
    אין ספק שאשוב ואקרא כאן.

    השבמחק
  2. מיכל,
    תודה על התיחסותך.
    גילה

    השבמחק
  3. שמי חנה ושמחתי לקרוא על המשוב. זהו כלי שאני משתמשת בו בעיקר בכיתות מב"ר. בבית הספר קוראים למשוב - משוב תש"ע- ראשי תיבות של תמיכה, שיקוף, עיצוב.
    תמיכה- להתחיל במחמאה מה על התלמיד לשמר- יוצר מוטיבציה.
    שיקוף- שיקוף העשייה - טיב הביצוע.
    עיצוב- מה לשפר, התנהגות לעתיד.

    השבמחק
  4. לחנה,
    תודה על תגובתך המעניינת. אהבתי את משוב תש"ע-תמיכה שיקוף עיצוב.

    השבמחק