בלוג לימודי המלווה את לימודיי לתואר שני במגמת "תקשוב ולמידה" בו יתועדו תהליכים, מחשבות, הרהורים, הקשורים בלמידה זו ותרומתם להעשרת עבודתי המקצועית כמורה וכמדריכה.

יום שישי, 29 באוקטובר 2010

יעדי מערכת החינוך - בעידן המידע.

הסמסטר האחרון נפתח בקול תרועה רמה. עם מגוון עשיר של מטלות ומשימות. בסמסטר זה אנו נתוודע בין השאר אל תאוריות למידה שונות, שהתפתחו החל מהמאה ה- 19 ועד ימינו אנו.
אין לי ספק, שלא רק בתאוריות חלו שינויים מהותיים אלא גם בתפיסת מקומם של המורה ושל הלומד בתהליכי הלמידה וההוראה. ללא ספק הזמנים השתנו ועימם גם יעדי הלמידה.

היום בעידן המידע והתקשורת העולם מוצף בים של אינפורמציה המתרוצצת ברשת. המידע נגיש לכל, זמין, פתוח, חשוף אך גם פרוץ ובלתי מבוקר.

מהפכת המידע העוברת עלינו כסערה, טומנת בחובה כוחות אדירים שאי אפשר לעצרם, כוחות שיש בהם תנופה של התהוות חדשה, היא נושאת עימה כוח להיטיב ולהועיל אך יש בה גם כוח להזיק ולהשחית.

אחד מיעדיה החשובים של מערכת החינוך בעידן המידע הוא להכשיר את התלמידים לחיים בחברת עתירת מידע ואפופת תקשורת, ללמדם להפיק תועלת מהמידע ולחנכם להישמר מהסכנות הטמונות בשטפון המידע הבלתי מבוקר.
בעולם עתיר מידע צריכה מערכת החינוך לפתח בתלמידיה את היכולת לאתר מידע הנחוץ להם, בתוך ים המידע . ללמד אותם להעריך מידע, שסמכות מקורותיו הולכת ומטשטשת. הם צריכים לדעת למיין את המידע, לארגנו בצורה מושכלת, לעבד אותו, ליצור ממנו ידע חדש ולהציגו בדרך בהירה ומשכנעת.
תהליכים מידעניים אילו אין בהם חדש הם אינם תולדה של טכנולוגיות התקשוב. אולם חשיבותם הולכת וגוברת הודות לארבעה מאפיינים של טכנולוגיות המידע והתקשורת.
כמות המידע - התפתחות רשת התקשורת הדיגיטלית והתרחבותה העצומה של תשתיות לאגירת מידע הביאו לגידול אדיר, מהיר ובלתי פוסק בכמויות המידע המופץ בעולם באמצעים שונים. תשתיות התקשורת הדיגטלית מאפשרות כיום לכל אחד לאתר מידע משלו ולשלוח אותו מיד לכל קצוות תבל.

זמינות המידע - מנועי החיפוש למניהם הפכו,למהירים, נוחים וקלים לשימוש הם מאפשרים לגולש לסרוק כמויות אדירות של מידע במהירות רבה ולהגיע למידע בכל עת, מכל מקום מבלי לקום מהכיסא.

העדר מערכת בקרה וסינון - המידע, מאגריו וערוצי העברתו פתוחים ופרוצים לכל. מי שרוצה יכול להכניס מידע ולהפיצו ברשת. אין מי שמנהל את המידע ברשת, אין מי שבוחן ומבקר ממיין או מדרג. מכאן שהמידע אומנם עשיר ומגוון אך לעיתים אינו מדוייק, או אמין ולעיתים פוגע ומזיק.

מיגוון אפשרויות יצוג המידע- המידע מוצג באמצעים ויזואליים וקוליים עשירים ומגוונים.

אין לי ספק שחינוך המכוון להכשיר את התלמידים להפעיל תהליכים מידעניים צריך להתחיל בגיל צעיר.

בתהליך זה הלומד אקטיבי, הוא מתמודד עם שאלות ודילמות שאין להם תשובה מן המוכן ולעיתים אין להם תשובות חד משמעיות. על התלמיד לפתח לעצמו אסטרטגיות נכונות שיובילו אותו לתשובות ראויות. לשם כך עליו לאתר מידע החסר לו, למיינו, לסננו, לארגן אותו, לערוך אותו, לעבדו. לאתר מידע נוסף, לעמת אותו עם ידע קודם, להעריכו באופן ביקורתי, להסיק מסקנות וכך להמשיך עד למציאת פתרון יצירתי מבוסס ומנומק.

על מנת שיוכל הלומד לבצע תהליכים מידעניים אילו, אנו מוריו, צריכים לציידו במיגוון מיומנויות. לפתח בו כישורי חשיבה מסדר גבוה, כמו הערכה בקורתית וניתוח מושכל, שאילת שאלות וניסוח דילמות, חיפוש פתרונות יצרתיים ויכולת לפעול באופן אוטונומי, כדי למצוא תשובות מבוססות.
ללא ספק, משימות לגמרי לא פשוטות!!!

על המורה למלא תפקיד של מעורר סקרנות ומספק אתגרים. שיניעו את תלמידיו לשאול שאלות ולחפש להן תשובות.
עליו לעודדם לחשוב בעצמם, להעריך, לשקול ולקבל החלטות. להגיע למסקנות ולגבש דרך להציג את הידע החדש בצורה משכנעת.

3 תגובות:

  1. גילה,
    מעניין שהפוסטים שלנו לפתיחת הסמסטר די משיקים זה לזה...ואני מוסיפה מעט ממה שכתבתי בפוסט שלי-כמורה בחינוך היסודי, אני סבורה שהלמידה המקוונת יכולה להפוך את הלמידה לאפקטיבית יותר וכדאי לשלבה ב"הוראה המסורתית". הלמידה מרחוק מעשירה את חוויית הלמידה, הלומד יכול ללמוד בכל זמן ומקום, מכל מחשב אישי עם חיבור לרשת. הלמידה מותאמת לקצב ההתקדמות האישי של כל תלמיד. השילוב עם ה"הוראה המסורתית" בכיתה חשוב, לדעתי, משום שאין להמעיט בחשיבות הקירבה האנושית בין המורה לתלמיד.
    דורית

    השבמחק
  2. גילה,
    כיום, בעידן הטכנולוגי, בו נגישות התלמיד למידע היא בלתי מוגבלת כמעט, תפקיד המורה מאתגר יותר מתמיד. הטכנולוגיה מסייעת למורה לעקוב אחר התפתחות כל אחד מתלמידיו ולכוון אותו בהתאם לצרכיו ויכולותיו. בתקופה זו, המזמנת אפשרויות למידה מגוונות, צריך לאתגר גם את התלמידים. באחריותו של המורה להציב אתגרים בפני תלמידיהם, כדי להכינם לחייהם הבוגרים בחברה, בעבודה ובקהילה. כפי שכתבת פיתוח כישורי חשיבה מסדר גבוה, הערכה בקורתית וניתוח מושכל, התמודדות עם שאלות וחיפוש פתרונות יצירתיים הם מקצת מן המשימות העומדות בפני המורה בעידן המדע והטכנולוגיה.

    השבמחק
  3. לחנה,
    מסכימה לחלוטין עם דברייך. אני בהחלט מוצאת כיום אתגר חדש בהוראה, אתגר מרתק ומעניין. אני חשה כי דרך ההוראה שלי השתנתה. אני עסוקה הרבה בהכוונה ובסיוע ללומדים על מנת שיגלו, יפנימו ויסיקו את המסקנות בעצמם, מתוך אמונה כי פעילות, אקטיבית מסייעת להבנה ולהפנמה. אין לי ספק שהטכנולוגיה מסייעת בכך רבות.

    השבמחק