בלוג לימודי המלווה את לימודיי לתואר שני במגמת "תקשוב ולמידה" בו יתועדו תהליכים, מחשבות, הרהורים, הקשורים בלמידה זו ותרומתם להעשרת עבודתי המקצועית כמורה וכמדריכה.

יום שישי, 30 באפריל 2010

האם זוהי תחילתה של ידידות מופלאה???

בלוג יקר,
אני מוצאת את עצמי חושבת עליך הרבה...

אתה הרי מלווה הרבה עשיות בתחומי עבודתי ולימודיי. בשלב זה של חיי, אילו הם העיסוקים שמהווים נתח רציני מאוד וממלאים אותי, עד שלעיתים לא נשאר לי זמן לעוד פעילויות ועשיות, שאני מאוד מאוד אוהבת.

בתחילה ראיתי בך רק מעמסה כבדה. בין קריאת המאמרים, התגובות בפורום, בנית יחידת הלימוד, הכנת המשחק, הפעלת המשחק על קבוצת תלמידים, איסוף נתונים, הסקת מסקנות, הפקת לקחים... אתה היית לחלוטין מיותר ...כל שבוע לכתוב משהו....לחפש נושא, לחשוב על רעיון...איזו מעמסה, מטרד אמיתי. הרי אני יכולה, בזמן זה, לעשות מיליון ואחת דברים מעניינים יותר... והזמן, כידוע, הוא מצרך נדיר במחוזותינו.

היום לאחר התנסות מסויימת אני מתחילה לחבב את התיעוד, את ההתלבטות, את המחשבות, את ההרהורים... ומתחילה לגלות בך בלוג יקר, גם צדדים חיוביים. אתה משמש כבמה שלי לביטוי אישי.

האין זוהי תחילתה של ידידות נפלאה...???
יתרונותיו של הבלוג יוצגו בסרטון הבא.

יום חמישי, 29 באפריל 2010

חוויות מהבלוג הלימודי של תלמידיי...

ובכן אמשיך לעדכן אתכם בנושא הבלוג הלימודי של תלמידיי, שנושאו "איכות הסביבה".
השיעור החל בהצגת הבלוגים, הם נראו נהדר... התלמידים התעקשו להשמיע את הרשומות, שכתבו בבית וביקשו מחבריהם להגיב.
התפתח דיון מעניין, שנושאו "תגובה". האם להתייחס בתגובה לתוכן הנכתב? לדרך ההבעה או לשניהם? אני בטוחה שלא היינו מגיעים לדיון זה, לולא זימן אותם הבלוג. נושא התגובות עורר התלהבות רבה בקרב כולם... מעניינת היתה העובדה, כי כל תלמידי הכיתה, ללא יוצא מהכלל, היו פעילים ומעורבים בעשייה, גם אילו שבשעורים אחרים לא טורחים לעבוד. האם זה מפתיע?...
לצורך הבנת התהליכים המשכתי ושאלתי ...
מה עשייה זו תרמה לכם? הרבה ...למדנו את החומר בעצמינו, אומנם קבלנו הנחיות ברורות מאוד, אך בחירת החומרים, הכתבות, הסרטונים, התמונות והמשחקים היו שלנו... הרווחנו כפול, גם למדנו להשתמש בבלוג וגם הרווחנו את נושא מחויבותינו לשמירה על הכדור למענינו ולמען הדורות הבאים. אהבתי ביותר את דבריו של אחד התלמידים:"דרך למידה זו מאפשרת חשיבה שונה מכל נורמה מקובלת בשעורים אחרים".
כדי להמחיש את העשייה הכתתית שלי בחרתי לחשוף אתכם לבלוג של אחת מתלמידותיי. http://nuznuz1998.blogspot.com/

אני כמורה יצאתי שבעת רצון, מלאת סיפוק ונחת, מהנסיון הראשון שלי לשלב בלוג בהוראה.

יום רביעי, 28 באפריל 2010

הרהורים בעקבות... "העולם הוא פתוח"

העולם הוא פתוח, מה משמעות אמירה זו?

בשיעור של גילה נחשפתי לגישות חדשניות בתחום החינוך. אוניברסטאות פתחו את שעריהן, שערי ההשכלה בפני כולם, ע"י העלאת חומרי למידה לאינטרנט. הכל חינם והכל פתוח. חלק מהקורסים מלווים בהקלטה בקולו של המרצה ובכך יוצרים תחושה של כיתה אמיתית. חלק אף הוסיף אפשרות של שאילת שאלות. כלומר מתרחש כאן תהליך של למידה תואמת כיתת לימוד.

אין לי ספק שהיכולת ללמוד בצורה א- סינכרונית זו, בכל קורס, מאפשרת לכל החפץ ללמוד להרחיב את אופקיו, לדעת ולהשכיל.

חינוך פתוח אינו רק הפצה של חומרי למידה אלא זוהי הזדמנות להרחבת הידע האנושי. ההשכלה אינה עוד מנת חלקם של בעלי הממון היכולים להרשות לעצמם ללמוד, אלא מנת חלקו של כל החפץ בכך. וכל זאת בזכות הטכנולוגיה, המאפשרת נגישות קלה למקורות הידע והפצתו במהירות רבה.

אני מרבה לחשוב על הסיבות שמביאות אנשים לרצות לשתף את הידע שלהם עם כולם? מה גורם לאותם פרופסורים, שהשקיעו את מירב שנותיהם בלימוד ובחקר לחשוף את מה שעלה להם בעמל של שנים רבות... בחינם.

ברור לכל כי ידע הוא כוח. חשיפת הידע הזה לכלל, משמעו ויתור על כוח. האם כולם כבר מוכנים לכך...??? אני ממש לא בטוחה בכך.

אני לא בטוחה, שאני עצמי מבינה את משמעות השינוי...

נכון, ששיתופיות בחינוך תורמת להעצמה אישית וקבוצתית, שיתוף בחומרי למידה למשל, יצירת מאגרי ידע, בנושאים מגוונים, כשכל אחד תורם מנסיונו ומעולם התוכן שלו, תיצור מאגר אדיר, שאין שני לו ותעשיר כל אחד מאיתנו. לכן אין לנו ברירה אלא לשתף...כך כולנו נרוויח.