בלוג לימודי המלווה את לימודיי לתואר שני במגמת "תקשוב ולמידה" בו יתועדו תהליכים, מחשבות, הרהורים, הקשורים בלמידה זו ותרומתם להעשרת עבודתי המקצועית כמורה וכמדריכה.

יום רביעי, 28 באפריל 2010

הרהורים בעקבות... "העולם הוא פתוח"

העולם הוא פתוח, מה משמעות אמירה זו?

בשיעור של גילה נחשפתי לגישות חדשניות בתחום החינוך. אוניברסטאות פתחו את שעריהן, שערי ההשכלה בפני כולם, ע"י העלאת חומרי למידה לאינטרנט. הכל חינם והכל פתוח. חלק מהקורסים מלווים בהקלטה בקולו של המרצה ובכך יוצרים תחושה של כיתה אמיתית. חלק אף הוסיף אפשרות של שאילת שאלות. כלומר מתרחש כאן תהליך של למידה תואמת כיתת לימוד.

אין לי ספק שהיכולת ללמוד בצורה א- סינכרונית זו, בכל קורס, מאפשרת לכל החפץ ללמוד להרחיב את אופקיו, לדעת ולהשכיל.

חינוך פתוח אינו רק הפצה של חומרי למידה אלא זוהי הזדמנות להרחבת הידע האנושי. ההשכלה אינה עוד מנת חלקם של בעלי הממון היכולים להרשות לעצמם ללמוד, אלא מנת חלקו של כל החפץ בכך. וכל זאת בזכות הטכנולוגיה, המאפשרת נגישות קלה למקורות הידע והפצתו במהירות רבה.

אני מרבה לחשוב על הסיבות שמביאות אנשים לרצות לשתף את הידע שלהם עם כולם? מה גורם לאותם פרופסורים, שהשקיעו את מירב שנותיהם בלימוד ובחקר לחשוף את מה שעלה להם בעמל של שנים רבות... בחינם.

ברור לכל כי ידע הוא כוח. חשיפת הידע הזה לכלל, משמעו ויתור על כוח. האם כולם כבר מוכנים לכך...??? אני ממש לא בטוחה בכך.

אני לא בטוחה, שאני עצמי מבינה את משמעות השינוי...

נכון, ששיתופיות בחינוך תורמת להעצמה אישית וקבוצתית, שיתוף בחומרי למידה למשל, יצירת מאגרי ידע, בנושאים מגוונים, כשכל אחד תורם מנסיונו ומעולם התוכן שלו, תיצור מאגר אדיר, שאין שני לו ותעשיר כל אחד מאיתנו. לכן אין לנו ברירה אלא לשתף...כך כולנו נרוויח.

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה