בלוג לימודי המלווה את לימודיי לתואר שני במגמת "תקשוב ולמידה" בו יתועדו תהליכים, מחשבות, הרהורים, הקשורים בלמידה זו ותרומתם להעשרת עבודתי המקצועית כמורה וכמדריכה.

יום שני, 26 ביולי 2010

הפיכת "copy paste" לתהליך לימודי

כמורה המרבה במתן משימות מתוקשבות אני נתקלת לא אחת בכך, שתלמידי מבצעים קיצורי דרך ומשתמשים בנפלאות המחשב לצורך העתקה והדבקה מהאינטרנט ובכך מסיימים את עבודתם. האם לפעולה זו יש ערך לימודי עבור התלמידים? האם הם באמת למדו את הנושא, או רק כתבו עבודה כי נדרשו לכך... ועשו זאת כדי לצאת ידי חובה?
תגובתי הראשונית היתה - לא התרחש כאן כל תהליך לימודי. יתרה מזו, סרבתי בתוקף לקבל עבודות כאילו.
אני מודעת לכך שעבודות הן מטלות תובעניות של מיזוג מידע וכרוכות בשימוש באסטרטגיות כמו השוואה, הנגדה והכללה ויש ללמד תלמידים איך עושים זאת.

ובכן השאלה שהעסיקה אותי מאוד היתה איך הופכים פעולה טכנית פשוטה שאינה דורשת שום חשיבה אלא רק שליטה במיומנות פשוטה, לתהליך חשיבתי, יצירתי ובונה? איך הופכים אותו לתהליך לימודי?
כדי לענות על שאלה זו, אציג מעין תבנית בעלת מספר שלבים שבה אני נוהגת להשתמש עם תלמידיי.
שלב ראשון: הצגת בעיה בפני התלמידים ומתן הנחייה לחיפוש חומר באינטרנט העונה על הבעיה המוצגת.
שלב שני: העתקת משפטים כלשונם מהאינטרנט העונים על הבעיה שהוצגה.
שלב שלישי: הצגת הקטעים המועתקים תוך ציון מקורם, האתר ממנו נלקחו ונימוק- מדוע נבחר קטע זה דווקא.
שלב רביעי: בדיקת הקטעים ע"י עמיתים (בזוגות או במליאה) תוך שימת דגש על שני קריטריונים:
1. באיזו מידה הקטע שהוצג קשור למטלה?

2. מידת איכות הקטע- עד כמה הוא ברור? מעניין? מנומק?
שלב חמישי: (בצוותים או במליאה) יתרונות וחסרונות שיטת העתק והדבק.
ניתן להרחיב את התהליך ולבקש מהתלמידים לנקוט עמדה נוגדת לבחירתם הראשונית, להציג נימוקים לעמדה זו ובכך לבחון או להאיר את הבעיה, מנקודות מבט שונות.
כמובן השמיים הם הגבול... וככל שנחשוב על כך יותר, נדלה רעיונות יצירתיים נוספים.

לסיכום: העתק הדבק אינה מילת גנאי, גם בפעולה זו תתרחש למידה כאשר ננווט את תלמידינו להציג טיעונים חדשים, לבנות אחרת את הדברים, לנסח מחדש את רעיונותיהם והגיגיהם וליצור מתוך הקיים - משהו משלהם.
אני חייבת לציין שתהליך העבודה אינו פשוט כלל וכלל. דרכם של תהליכים שהם ממושכים מייגעים ולעיתים אפילו מייאשים... אך התוצאה בסופו של דבר כדאית מאוד!!!
אסיים פוסט זה בנימה מחוייכת יותר, צפו להנאתכם בפרודיה על גוגל...

6 תגובות:

  1. גילה,
    כמו תמיד, הפוסט מעניין וכתוב יפה.
    התייחסת לנושא שמעסיק אותנו רבות כאנשי חינוך.
    התרשמתי מאוד מתהליך הלמידה שעברת עם תלמידייך בנושא. גם אני פועלת באופן דומה, כאשר תלמידיי צריכים לסכם קורות חיים של אישיות מסויימת, או לסכם ולמזג טקסטים בנושאים שונים.
    ישר- כוח!
    דורית

    השבמחק
  2. שלום גילה
    שמי יפית סרויה אני לומדת לתואר שני בקורס "טכנולוגיות יידע בחינוך".
    ביקרתי בבלוג שלך כי מצאתי לנכון שהוא מעניין.
    מצא חן בעיניי הפוסט: הפיכת ה-COPY PASTE" לתהליך לימודי. במטלה שהצגת בפני התלמידים איפשרת להם גם להשתמש בנפלאות המחשב וגם להשתמש בתהליך כתיבה יצירתי ובונה. ובכך השגת את מטרתך וכל הצדדים היו מרוצים.
    תהליך הלמידה מבחינת התלמידים היה מהנה ופורה בזכות הקרטריונים שהצבת בפני התלמידים. אני בטוחה שהם נהנו לבצע את המטלה שלהם.
    כל הכבוד
    יפית

    השבמחק
  3. גילה, צהריים טובים.
    זו הפעם הראשונה שאני נחשפת לסוג זה של תיקשוב- בלוגים.
    אני לומדת ניהול מערכות חינוך במכללה והתבקשנו ע"י ד"ר גילה קורץ בקורס "טכנולוגיית ידע בחינוך", להגיב לבלוג שמעניין אותנו, וכך הגעתי לבלוג שלך.
    הכותרת "הפיכת copy- paste לתהליך לימודי" גירתה אותי לקרוא את הבלוג בעיון. אולי בעיקר כי אני משתדלת לא לעשות שימוש כזה ישיר ולא מבוקר עם חומרים שאני מוצאת באינטרנט, ותוהה איך ניתן גם לחנך את התלמידים לעשות שימש מבוקר עם כלי זה.
    עוד לפני שהספקתי לתהות אודות הבעיה, את כבר הצעת פיתרונות בהחלט מוצלחים. אהבתי במיוחד את שיתוף התלמידים בחסרונות ויתרונות של שיטת העתק הדבק (שלב 5). אין ספק שאת אשת חינוך!
    בהצלחה רבה!
    גילה

    השבמחק
  4. שלום לך גילה,
    שמי פנינה ואני סטודנטית לתואר שני הלומדת בקורס "טכנולוגיות ידע בחינוך" ד"ר גילה קורץ בקשה להגיב בבלוג שמצאנו בו עניין, אז מצאתי...
    "העתק הדבק"- אחד נמכשולים הגדולים בהוראה, דומני בכל הזמנים.
    גם בתקופת ה"נושא האישי" חששנו שהתלמיד יעתיק את האינציקלופדיה ולא יתרחרש איזה תהליך למידה משמעותי.
    רק שהיום כמובן העסק יותר מורכב, שכן פעמים תלמיד מבצע "העתק הדבק" בלי שום הבנה על טיב המקור ועל כותבו (שבהחלט יכול להיות תלמיד כיתה שלו...).
    אהבתי את הרעיון שחלק מביצוע המטלה יהיה חייב להיות מלווה בהסבר.
    כל הטוב, פנינה.

    השבמחק
  5. גילה שלום,

    בעיית ה- "copypaste" היא בעיה מרכזית בהכנת עבודות של תלמידים, שהופכת להיות שכיחה בקרב אוכלוסית הלומדים. שיטת לימוד שאינה מעמיקה,ללא חשיבה ואינה ממקדת אותם בלמידה נכונה, אלא מציבה מטרה אחת בפני התלמיד - סיום המטלה כמה שיותר מהר. השימוש באסטרטגיות כמו השוואה, הנגדה והכללה כפי שפורט בפוסט שלך, הן אבן יסוד ללימוד מעמיק ומפנים. שמחתי לקרוא איך את "עוקפת" במקצת את הבעיה תוך הצגת תבנית בעלת מספר שלבים כפי שפורט בפוסט. אני אשמח לאמץ אותם.

    השבמחק
  6. ליפית, גילה, פנינה ויפה
    נהנתי מאוד לקרוא את התייחסותכן לפוסט שלי. אני מייחסת חשיבות רבה לתגובות. אם גרמתי לכן לחשוב על הנושא...הישגתי המון.
    בהצלחה,
    גילה

    השבמחק