בלוג לימודי המלווה את לימודיי לתואר שני במגמת "תקשוב ולמידה" בו יתועדו תהליכים, מחשבות, הרהורים, הקשורים בלמידה זו ותרומתם להעשרת עבודתי המקצועית כמורה וכמדריכה.

יום רביעי, 30 ביוני 2010

מה עוד הייתי מכניסה לתוכנית הלימודים?

פוסט זה מוקדש "לתוכנית הלימודים" אותו "קוריקולום" ידוע ומפורסם שלאורו אנו פועלים במערכת החינוך. זאת בעקבות קריאת מאמרה של ד"ר צופיה יועד - מ"מ מנהלת האגף לתכנון ופיתוח תוכניות לימודים במשרד החינוך.
ובכן למושג "תוכנית לימודים" יש הגדרות רבות. החל בהגדרה צרה - שתוכנית לימודים היא רשימה של תכנים שהתלמידים נדרשים ללמוד ולדעת בקורס או מקצוע מסויים וכלה בהגדרה הרחבה שתכנית לימודים היא מכלול רכיבים השייכים לשלם אחד. הרכיבים הם: תכנון בכמה רמות, הכנה של חומרי הלמידה, הפעלת חומרי הלמידה בכיתות בהתאם לתכנון, הערכה שוטפת, מעצבת ומסכמת של תהליכי ההוראה והלמידה, הערכה של השגי התלמידים.
תוכניות לימודים אינן מוכתבות מלמעלה, מהאגף לתוכניות לימודים, ומונחות למטה, על המורים. להיפך תהליך התכנון מזמין את המורים להשתתף בעיצובן. מתוך ידיעה זו, השתעשעתי ברעיון של: "מה אני הייתי מכניסה לתוכנית הלימודים? לטעמי, חסרים בה נושאים רבים, על אחד מהם אתעכב הפעם.
אחד מתחומי הדעת הקריטיים היום הוא היכולת לנתב בין כמויות אדירות של מידע ולדעת להעריך איכות של מידע. האינטרנט שינה מהותית את האופן שבו אנו מחפשים וצורכים מידע. מצד אחד המידע נעשה זמין ונגיש מאי פעם, מצד שני קל להתקל במידע שגוי, שקרי או מעוות.
פעם שאבנו את המידע שלנו מהאינציקולפיות ונתנו אימון בוועדות אקדמיות שכתבו וערכו אותו. היום קל להקליד מילה אחת בגוגל או הוויקפדיה ולהגיע לכמויות אדירות של תוכן שהיה בקלות יכול להכתב ע"י מפרסם, גורם אינטרסנטי חד צדדי, או כל מפיץ במזיד מידע מטעה.
כל מי שעושה שימוש במקורות מידע כאלה - ילדים על אחת כמה וכמה - חייב לפתח כלים בקורתיים כדי להיות צרכן נבון של מידע.
אחריותנו כמחנכים וכהורים ללמד את ילדינו לא רק כיצד למצוא תשובות לשאלות שהם שואלים, אלא גם להעריך את אמינות התשובות שהם מקבלים.
אנחנו צריכים ללמד אותם לשאול שאלות בקורתיות כגון:
- מי כתב את המידע הזה?
- מהם מניעיו?
- האם הטענות סבירות?
- על אילו ראיות הוא נסמך?
הילדים חייבים לדעת שלא כל מילה כתובה באינטרנט, מעידה על נכונות. "אבל זה כתוב באינטרנט" הם נוהגים לומר, כדי לבסס את אמיתות טענתם.

יש מקורות מידע אמינים יותר ופחות והשאלה מיהו מקור המידע חשובה לא פעם לפחות, כמו המידע עצמו.

בלא כלים בקורתיים אילו אנחנו עלולים לגדל דור שלא ידע את ההבדל בין תחקיר לבין העתקה עיוורת, בין תיעוד לבין תעמולה, בין נימוק לבין ספין, בין אומנות לפרסומת.
תפקידו של בית הספר להכין ולהכשיר את ילדינו לקראת החיים ותפקיד חיוני של בית הספר בעידן המידע הוא לתת לילדים כלים להבחין בין מידע אמין מבוסס, מידע טוב, למידע לא אמין, מידע רע.

5 תגובות:

  1. גילה,
    קראתי את הפוסט בעניין רב. אכן, כיום, בחברת הידע, אחד מתפקידינו הוא להכשיר תלמידים לחברת הידע, לשפר מיומנויות למידה כגון ניווט והתמצאות במאגרי הידע האינסופיים, חשיבה יצירתית, סקרנות ומיומנויות תקשורת.
    במאמר אותו קראתי:"מדיניות לאומית המקשרת בין רפורמות חינוכיות מבוססות טכנולוגיה (ICT) לבין התפתחות כלכלית וחברתית" מצויין שממשלת פינלנד פיתחה כחלק מהתכנית לחברת ידע מחקר של אסטרטגיות מידע וחינוך שהדגש בו הוא על תמיכה בייצור ידע והשימוש בו.
    וזה מדגיש ומחזק את טיעונייך.
    דורית

    השבמחק
  2. לגילה -
    קראתי את הפוסט המעניין שכתבת בנושא תוכניות לימודים . כיום ישנן תוכניות לימוד ומסמכי סטנדרטים בנושא התקשוב . מטרתם , בין היתר , להבהיר חלק מהנושאים שאותם הזכרת בדברייך . אני שמה לב , בימים אלו של חפשת הקיץ כי האתרים אליהם נכנסים בני הנוער הם של מפגשים חברתיים . ( פייסבוק וכו' ) .משרד החינוך חייב לתת את הדעת לקידמה . מה שהיה - היה .ועל המשרד להיות מוביל בחדשנות תוך הבנת הכוחות הפועלים כיום ברשת .

    השבמחק
  3. גילה שלום!
    נהנתי מאוד לקרוא את דבריך. אכן אני מסכימה מאוד עם דבריך שיש ללמד את ילדינו להיות צרכני מידע נבונים. על מנת לעשות זאת עלינו ללמד אותם לשאול שאלות. המיומנות של שאילת שאלות קשה אך היא מפתחת את החשיבה הביקורתית. כאשר התלמיד רוצה להשתמש במקורות מידע אינטרנטיים הוא צריך לבדוק את מהימנתו ולשאול את אותן שאלות שהתייחסת אליהן בדבריך.
    ישר כח!
    לאה

    השבמחק
  4. מדוע הלימוד של ילד להיות צרכן מידע נבון צריך להשתנות בהתאם למדיה ? מה ההבדל בין האינטרנט לבין העיתונות הכתובה למשל ? למה רק עכשו בעידן האינטרנט, המידענות והתקשוב התעוררו פתאום לגבי הצורך בכישורים לבדיקת מקורות מידע ? בעיתונות הכתובה לא מסלפים מידע, כותבים מטעם או מפרסמים שטויות ופיסות מידע צהובות ? חומר למחשבה...

    השבמחק
  5. i Teacher שלום,
    תמיד צריך לבדוק מהמנות של מקורות מידע!!!
    אולם, בעידן האינטרנט הנגישות לכל סוגי המידע היא כל כך קלה, שבטעות מתוך נאיביות יוכלו תלמידים לחשוב, שעצם כתיבת המילה כבר מעניקה לה כוח ואמינות."הרי זה כתוב באינטרנט" על משקל "הרי זה כתוב באינצקלופדיה".

    השבמחק