בלוג לימודי המלווה את לימודיי לתואר שני במגמת "תקשוב ולמידה" בו יתועדו תהליכים, מחשבות, הרהורים, הקשורים בלמידה זו ותרומתם להעשרת עבודתי המקצועית כמורה וכמדריכה.

יום שבת, 13 בנובמבר 2010

הפורום המתוקשב - כאמצעי הוראה ולמידה.

באחד השיעורים נאמרה הערה ע"י אחד המרצים שלנו, שהתיחסה לפורום כאמצעי הוראה מיושן שעבר מן העולם. ואני שואלת את עצמי... האומנם???

השבוע נתקלתי במחקרם של מנוחה בירנבוים ורוז א.פלדמן מאוניברסיטת תל אביב. שעסק בפורום המתוקשב כאמצעי הוראה ולמידה ובחן הערכות של מורים מרחבי העולם, שהתנסו בשימוש באמצעי זה, בקורסים בחינוך הגבוה.
על יתרונותיה של למידה שיתופית נאמר ונכתב רבות. למידה זו עולה בקנה אחד עם גישות קונסטרוקטיביסטיות חברתיות, לפיהן ידע נבנה בתהליך בינאישי. הטכנולוגיה מאפשרת לנו לייעל את הלמידה השיתופית באמצעות מגוון כילים, שאחד מהם הוא הפורום המתוקשב. כלי לניהול דיונים באופן סינכרוני או א-סינכרוני.

המאמר התמקד בפורום מתוקשב א-סינכרוני. הוא בוחן את מאפייניו ואת אפשרויות השימוש בו לפיתוח קהיליות למידה. כמו כן מדווחים בו תוצאות משאל שערכו החוקרות בקרב 132 מורים מחמישה אזורים גאוגרפיים בעולם(צפון אמריקה, אוסטרליה וניו זינלנד,אירופה, המזרח התיכון, ואפריקה) המשתמשים בכלי זה בתהליכי הוראה ולמידה. התוצאות נאספו באמצעות שאלונים.

אם כן מהו פורום מתוקשב הא- סינכרוני? זהו מרחב דיונים וירטואלי המציע ללומדים גמישות, בחירה וחופש חשיבה מסתעפת ובניית ידע. המרחב הוא מבוסס טקסט, הכניסה אליו היא על פי הרשאה ובו מציגים חברי הקהילייה כל אחד בזמן המתאים לו, את דעתם הכתובה בהקשר לנושאי דיון שונים. ההודעות מוצגות כשרשרת של נושאים כאשר הודעה ראשונה סופחת תחתיה את כל התגובות שנשלחו בהקשר לנושא זה. כך שניתן לראות מי הגיב, מתי, מה תוכן תגובתו.

יתרונות הפורום המתוקשב- הפורום תורם לפיתוח כישורי כתיבה וחשיבה, כישורים מטה קוגניטיביים, כישורי עבודת צוות, אוריינות מחשב, אחריות ומוטיבציה. הפורום תורם להעמקת הלמידה בכך, שלפני העלאת הודעה לפורום יש צורך לקרוא, לחשוב, לנסח, לתמצת ולהבהיר את העמדה. שהרי הדברים גלויים לעיני כל. לפי המחקר ציינו מורים שאיכות הידע הנבנה בפורום גבוהה יותר מאשר בדיונים פנים אל פנים בכיתה, קיימת הפרייה הדדית של רעיונות, שיתוף בידע ובמידע, למידת עמיתים. נקודה חשובה נוספת שאסור לנו להתעלם ממנה היא הגמישות בזמן, שהפורום מאפשר, והיכולת לתעד את תהליך הלמידה כולה. שהרי כל הדיונים מתועדים ונשארים במרחב הוורטואלי במשך כל הקורס לפחות, אם לא למעלה מזה, עובדה המאפשרת ללומדים לחזור ולעקוב אחר התפתחות הלמידה. נקודה נוספת היא שהפורום מאפשר לכל אחד מהלומדים להתבטא, גם לביישנים ביותר.

כיצד משפיע הפורום על הלמידה? הוכח שיפור ניכר במיומנויות למידה כמו: הבעה בכתב, מיזוג מידע ממקורות שונים, חשיבה בקורתית, חשיבה אנליטית, הרחבה והעמקה. מודעות עצמית, מודעות לאופן הלמידה ולשונות בדרך הלמידה והערכת הלמידה. שופרו מיומנויות השימוש במחשב, חיפוש ואירגון מידע, חיפוש סיוע, ניהול זמן. איך אפשר שלא להזכיר שיפור גם במיומנויות החברתיות, מיומנויות התקשורת, עבודה שיתופית,שיתוף במידע ובמחשבות, מתן משוב בונה. בנוסף לכל אלה שופרו תכונות כמו אחריות, מחויבות, מעורבות, עמידה בלוחות זמנים, משמעת עצמית, למידה פעילה היכולת לתת נימוקים מורכבים והעצמה של הלומדים. ההשתתפות בפורום מדרבנת ללמידה ומעלה את הבטחון העצמי של תלמידם שאינם נוהגים להשתתף בדיונים פנים אל פנים.

לאור כל היתרונות שציינתי ואוששו גם במחקרים, לא רק שדרך למידה/הוראה זו אינה מיושנת, אלא יש להרבות ולהשתמש בה. כי היא תורמת לפיתוחה של קהילייה לומדת ופעילה שלומדיה מסוגלים בכוחות עצמם, ללמוד, להתעדכן, ליצור, ליישם ולהפיץ ידע. הודות לכישורי ההכוונה העצמית שלהם בלמידה המסייעים בידם להיות לומדים לאורך כל החיים. (Life Long Learners)

כמובן שטיפוח קהילייה כזו מצריך תפיסה שונה של תפקידי המורה והתלמידים מזו המנחה הוראה בדרך הרצאה פרונטלית ולמעשה נדרש שינוי גורף בתרבות הלמידה, ההוראה והערכה.

6 תגובות:

  1. גילה,

    גם אני חושבת שהפורום הוא כלי נהדר לתהליך הלימודי. הכלי מאוד נוח ולא מסורבל ואני לומדת הרבה מתגובות של אחרים. אבל כיום, אי אפשר להתעלם מהפלטפורמות החדשות כדוגמת הרשתות החברתיות המאפשרות גם במה לדיונים,ושיתוף. האתגר שלנו כמורות הוא להפוך את המדיה החברתית לסביבת עבודה לימודית.

    השבמחק
  2. גילה,
    מסכימה איתך ועם מיכל שהפורום הוא כלי יעיל ושימושי לתהליך הלימודי. היתרון הגדול הוא בכך שהתלמידים שחוששים לדבר בכיתה, מרגישים יותר נוח בכתיבה בפורום וזה מחזק את סוגיית סגנונות הלמידה השונים בה אנו עוסקים בקורס של נטע נוצר.
    בהצלחה.
    דורית

    השבמחק
  3. גילה,
    אני מצטרפת לדעתן של דורית ומיכל. לנו דור המהגרים הפורום הוא כלי נוח ללמידה שיתופית, אך נדמה לי הדור הצעיר של היום אינו משתמש בפורום את כל התכתובת שלהם הם עושים באמצעות הרשתות החברתיות, ואנו צריכים לנצל פלטפורמה זאת ללמידה.

    השבמחק
  4. מיכל, דורית ולאה
    תודה על התיחסותכן.
    הפורום הוא כלי לימודי שיתופי. לרגע לא טענתי שהוא בא במקום הרשת החברתית, הוא לא יכול. כוון שרשת חברתית עונה, בין השאר, גם על צורך אחר.לכן כולם משתמשים בה.

    השבמחק
  5. היי גילה,
    שמי נירית ונכנסתי לבלוג שלך כדי לבצע את המטלה במסגרת הקורס בתקשוב שמתקיים במכללה. נהניתי לקרוא את המידע שכתוב בנושא הזכרון לטווח קצר וארוך. הסרטון שנוסף למידע הכתוב סייע בהבנה מוחשית יותר של התוכן הנכתב. מאחלת לך המשך כתיבה מהנה. נירית.

    השבמחק