בלוג לימודי המלווה את לימודיי לתואר שני במגמת "תקשוב ולמידה" בו יתועדו תהליכים, מחשבות, הרהורים, הקשורים בלמידה זו ותרומתם להעשרת עבודתי המקצועית כמורה וכמדריכה.

יום רביעי, 5 בינואר 2011

הפייסבוק

עד כמה הפייסבוק מסוכן?

אני כותבת פוסט זה בעקבות התאבדותו של נער צעיר כתוצאה מחרם, השפלות והתעללויות של בני כיתתו כלפיו, בפייסבוק ובעקבות אונס של נערה צעירה ע"י בת 12 ע"י חבורת צעירים ובגיר אותם הכירה באמצעות הפייסבוק. נכון לרשת חברתית כוח רב, התפוצה שלה אדירה, הדברים נכתבים על הקיר ומשמשים תיעוד רשום שאי אפשר לברוח ממנו.

אבל אין צורך להאשים בכך את הרשת החברתית, לא היא גרמה לתופעה. היא אולי עודדה פעם נוספת את הציבור הרחב, הורים, מחנכים וילדים לשוחח ולדון בנושא.ולהעלות אותו למודעות. שהרי חרם, התעללות והשפלה קימים גם בין ילדים בעולם המציאותי. לעיתים, בעולם המציאותי קל למורים להורים, או לכל מבוגר אחראי לגלות זאת, לטפל, לעזור ,לשוחח, להעניש. אך גם בעולם המציאותי, יתכן שהתנהגויות אילו נעשות בסתר בקשר של שתיקה שגם אותם קשה לגלות. אני מסכימה שברשת חברתית קל יותר להעצים את התופעה והיא עלולה לגדול ולהתפוח לממדים מפלצתיים וזוהי הסכנה. לכן אין לי ספק בכך, שעל ההורים בראש ובראשונה לפתח החל מגיל צעיר מערכת אימון ופתיחות עם ילדיהם שתאפשר תקשורת אמיתית וגלויה על דברים כואבים. אנחנו יודעים שבגיל ההתבגרות כוחה של קבוצת השווים חזק יותר מהשפעת ההורים ושם בדיוק הסכנה. לכן על ההורים למצוא דרכים יצירתיות כדי לדעת מה עובר על ילדיהם, מה הם עושים ברשת, אם מי הם משוחחים. כל הורה מחוייב ללמד את ילדיו על סכנותיה של הרשת. להלן מספר סרטונים בנושא
http://www.safe.org.il/content/view/92/62

עלינו לזכור שיחסית הפייסבוק היא תופעה חדשה בעולמנו ואנו צריכים ללמוד להתמודד איתה עם סכנותיה ועם נפלאותיה וכפי שמחנכים ומלמדים ילדים איך לחצות כביש בבטחה, איך להתנהג בנושאים אחרים -גם נושא זה מחייב לימוד.

2 תגובות:

  1. גילה שלום,
    אהבתי מאד את הכתבה בנושא הפייסבוק במיוחד לאור האירועים האחרונים שחלו בקרב ילדי הנוער.אין ספק כי הרשת החברתית אכן בעלת עוצמה רבה אך אייני חושב כי הלמידה צריכה להיות רק בקרב ההורים,נכון יש צורך ליצור בבית תחושת פתיחות וקריבה על מנת שהילד יוכל להרגיש בנוח לספר ולדבר על דברים שמפריעים לו או על חוויות טובות וכך יוכלו ההורים לדעת ולמנוע פעילויות חריגות.אך למורה לדעתי יש כוח רב יותר במיוחד בקרב ילדי הנוער,כשם שנוצר חרם בכיתה וההורים אינם בעלי השפעה רבה בעניין כיוון שהחרם הינו בין הילד לבין חבריו כך גם הפייסבוק.אני מאמין שהמורה הינו גורם רלוונטי מאד לנושא יש לו השפעה גדולה מאד על מה שמתרחש בכיתה,לכן כמו שהוא יכול להשפיע על חרם ע"י יצירת פעילויות חברתיות המקרבות בין התלמידים, יצירת שיעורי חברה בהם יוכלו התלמידים לדבר ולהביע את תחושותיהם- כך לדוגמא יוכל המורה לדעת מהו המצב החברתי בכיתה ולזהות סממנים לחרם מבעוד מועד, או חלילה התאבדות.אין ספק כי למערכת החינוך השפעה רבה וכוח רב,לפעמים רבה הרבה יותר מלהורים בבית, ולכן אני מאמין כי את הלמידה כפי שציינת ,כיצד להשתמש בפייסבוק והסכנות בכך יש צורך לעשות דווקא בביהס שם תהייה השפעה גדולה יותר,כאשר יוכלו התלמידים להגיב על המדובר ולמורה תהיה האפשרות להגיב ולענות בהתאם.

    השבמחק
  2. לערן,
    תודה על התיחסותך,
    תהליך חינוכי מתרחש בבית ובבית הספר, השפעתו של מי מהם גדולה יותר קשה לדעת. אני בטוחה שבשילוב בין השניים תופק התועלת המרבית.אני מסכימה שתפקידו של בית הספר בנושא זה חשוב ביותר. בהחלט בקטע של הסבר הסכנות, לימוד תרבות תגובה. השבוע סיפרו לי על בית ספר מסויים בארץ, שהנהיג נאמני פייסבוק שתפקידם לעקוב ולזהות אחר קבוצות פוגעות ומעליבות ברשת ולהעיר להם על כך, בטרם יגרמו לנזק גדול יותר. אולי גם זאת דרך לחנך ילדים להתנהג כראוי ברשתות חברתיות.

    השבמחק